Markkinoinnin analysointi vie usein liikaa aikaa ja rahaa

 In Blogi

Markkinoinnin analytiikan kustannusten pienentäminen

surkeaa kun teet kaiken, mutta loppukäyttäjä kieltää evästeet” -miten blokata tämä, lue alta

Jari Haarnio

Toimitusjohtaja, CEO

YHTEYSTIEDOT – Haarnio Oy

Markkinoinnin analysointi vie usein liikaa aikaa ja rahaa

Mikä ja miten markkinoinnissa kannattaa ja mitä ei kannata tehdä? Kirjaimellisesti tuhansien eurojen kysymys. PK-sektorilla yleensä ei kannata käyttää aikaa eri markkinointikanavien tutkintaan erilaisilla alustoilla, vaan riittäisi, jos saisi eri kampanjoiden lukukerrat eri medioista yhdestä paikasta, edullisesti, helposti, vaivattomasti ja ymmärrettävästi. Vain isoilla kansainvälisillä korporaatioilla on syytä käyttää eri medioiden tarkkoja analyysityökaluja saadakseen spesifistä tietoa ostavien ihmismassojen liikutteluun.

Tässä tuskakommentteja seuranta-analytiikan ihmisiltä:

”maksetun mainonnan mittaaminen on käynyt hankalammaksi ja alustoilla on omia erilaisia suosituksia, mutta mitä kannattaa ottaa käyttöön?”
”Google Ads ja Analytics antavat eri arvoja”.
”puuttuu mittausteknologiaa lehtimainosten lukemiseen. Mietin tätä kokonaisuutena mikä mainonta missä tulee luetuksi ja konvertoituu toiminnaksi.”
”konversiotagit laskeutumissivun koodiin ovat työläitä”

”vaikeaa luoda kaikelle pienelle landing page ja mobiilioptimoida se”
”harmittaa kun kaikki eri alustoissa ja sitten vietävä kaikki yhtenäiseen exceliin”

”eri alustojen suositukset poikkeavat ja muuttuvat

surkeaa kun teet kaiken, mutta loppukäyttäjä kieltää evästeet

”näin päättäjänä on vaikea tehdä päätöksiä, kun sanastokin on ammattijargonia”

 

Yhdestä paikasta mittaamisen hyödyt

Mainoksen konversio tarkoittaa kansankielellä sitä, että aiheuttaako mainos asiakkaassa toimintaa. Klikkaako hän linkkiä. Ja kun klikkaa, niin mitä sen jälkeen tapahtuu? Onnistuneessa konversiossa asiakas kulkee klikkauspolun, joka oli tavoitteemme. Siis esimerkiksi pyytää tarjouksen tai ostaa tuotteen.

Koska kuitenkin meillä on useita medioita käytössämme, ja jokainen niistä kuluttaa varojamme, niin meille ensiarvoisen tärkeää on tietää missä mediassa tapahtuu toivomiamme asioita. Lisäksi voimme syväluodata millaisella täkyllä konversioita tulee.

Jos käytämme klikkausten ja laskeutumissivujen väliin sijoitettavaa laskuria, niin saamme tärkeimmän tiedon heti haltuumme, eli aiheuttiko mainos toimintaa, kannattiko satsaus. Käytännössä tämä hoidetaan haarn.io-management ohjelmassa siten, että käytämme väliosoitetta suoralla ohjauksella laskeutumissivulle.

Hyödyt tästä toimintatavasta

  • nopeus saada vertaileva data eri tunnisteista, esim. eri medioissa.
  • dynaaminen hallinta, myös kampanjan jälkeen ohjata klikkaukset oikein
  • raportin kansantajuisuus, päättäjä voi itsekin katsoa
  • mittaamme ensimmäisen lukutapahtuman ennen evästeitä

 

Case: Mainoskampanja eri medioissa

Mainostimme seuraavissa medioissa: Erilaiset lehdet, mainosnäytöt, sähköpostimarkkinointi, somekanavat LinkedIn ja Facebook, radiomainonta ja omien nettisivujen kautta. Käyttämällä Haarn.io – ohjelmistoa saimme vertailua lukutapahtumista seuraavien kuvien mukaisesti.

Mikä media toimii

Vieläkö kampanja tuottaa konversioita

Missä mediassa on paras konversio eli haluttu toiminta

Tämän datan kerääminen eri alustoista olisi vienyt paljon aikaa. Käyttämällä haarn.io- ohjelmistoa pääsemme

  • nopeasti tietämään usein tarpeeksi
  • ohjaamaan kampanjaa helposti
  • hallitsemaan kampanjan aikaa ja lopetusta
  • mittaamaan konversiot myös mainosnäytöistä ja lehtimainoksista
  • säästämään muutaman kympin kuukausimaksulla isot rahat

Miten tämä onnistuu

Käyttöönotto tapahtuu helposti

 

Mitä ajatuksia tämä herättää, edetäänkö heti vai tarvitsetteko vielä lisätietoa?

Recent Posts
0